Hij die weet wat hij wil, kiest bewust zijn levenspad

25 maart 2018

Een maand verder in Afrika en zoals verwacht kom je duizend en één dingen tegen die je thuis als normaal neemt of zelfs van gaat walgen maar hier echt gaat waarderen. Ik denk dat ik kan zeggen dat er nu al een paar dubbeltjes zijn gevallen voor mij.

Dat laatste klinkt erger dan het is, maar ik wil het met alle liefde beantwoorden. Voordat ik hierheen kwam, werkte ik me de 'schompes'. Ik had projecten van voetbal aan de gang, ik had mijn studie en nog werk waarin overuren maken een 'part of the job' is. Er waren echt dagen bij dat je even dacht: pfff weet je vandaag even helemaal niks!
Nu zit ik in Afrika en merk ik de werk intensiteit wat ik hier behoor te doen. Ik heb diepst respect hier voor de social workers, maar ik merk dat de verwachting in onze moderne samenleving tien keer hoger is. Ik kom hier als het waren op 10 kilometer per uur te staan in plaats van 130 kilometer.
Ik weet dat ik straks niet weer naar 130 km/u moet gaan maar een compromis hierin moet zien te maken, want ik mis het dynamische werk wat ik doe. Het verschil maken in wat je doet.

Dan komen we bij het gene wat je misschien voor lief neemt is dat je een relatie hebt. Niet alleen je vriendin, maar iedereen met wie je in jouw eigen kring een relatie opbouwt. Het is zo, zie ik ze vandaag niet dan zijn ze er morgen wel.

Hier in Afrika merk ik dat de intensiteit wat ik hierin leg soms moet verhogen. Ook bij mijn vrouwtje Mandy. Door zo bezig te zijn met je ontwikkeling vergeet ik soms diegene die achter me staan en zeker die elke ochtend met mij opstaat en mij onvoorwaardelijk steunt in mijn chaotische en wilde plannen. Is er een einde te zien van bijvoorbeeld mijn project dan verzin ik al een nieuwe om nog meer te ontwikkelen. Maar wat maakt mij nou krachtig denk ik nu.
Maakt het mij krachtig als ik in heel Enschede drie honderd projecten draai of maakt het me krachtig als ik ervoor kies om naast werk ook tijd te spenderen aan de liefde. En hé, misschien komt er zelfs meer kwaliteit naar voren als ik wat minder doe.

Een wijze man zei is tegen mij: "Guiliano, je kwaliteiten hoef je niet overal in te zetten." en nu denk ik daarachter "Guiliano, groei op die manier dat mensen jouw kwaliteiten voor jou uitoefenen"

1. John:
    Hoi guilliano,
    Mooi verhaal wel een beetje te psygolochisch voor simpele mensen zoals ik, hahaha ik hioop dat je het naar je zin hebt daar
    Groetjes ome john
  2. Elly Verhagen:
    25 maart 2018
    Ik ben blij te horen (of te lezen in ieder geval) dat je met beide benen gedaald ben op de aarde van de realiteit.....hoe vaak wij ook tegen je gezegd hebben dat je best een tandje minder kon, snap ik nu dat het jouw manier van (over)leven is geweest....jouw manier van bewijzen dat je het waard bent............ik ben blij dat jouw stage in Afrika je dat inzicht heeft gegeven.........probeer de juiste balans te vinden wanneer je terugkeert naar huis.............dikke kus en knuffel van je moeder..............
  3. Marcel:
    25 maart 2018
    Een heel mooi verhaal, denk aan de mensen die achter je staan en steunen, hoop nog voor jou een heel leerzaam project super trots op jou.